Kvalitní strava, adekvátní pohyb a dobrá nálada.

Vláknina prospívá zdraví

Zelenina

Vláknina je významnou součástí stravy. Pojem vláknina je nám známý, ale pojďme se podívat na vlákninu podrobněji. 

Jak vláknina působí

  • Vláknina ovlivňuje funkci tenkého a tlustého střeva, způsobuje, že toxické látky jsou v kontaktu se střevní stěnou kratší dobu.
  • Zpomaluje vstřebávání glukózy, takže pozitivně reguluje její hladinu. Vzhledem k tomu, že váže vodu, snižuje pocit hladu a tím pomáhá předcházet vzniku nadváhy.
  • Snižuje LDL cholesterol, čímž chrání před kardiovaskulárními onemocněními.
  • Chrání organismus před zácpou, gastrickými vředy a hemoroidy.
  • Přispívá ke snížení rizika rakoviny tlustého střeva. Fermentací vlákniny vznikají příznivé kyseliny, které snižují pH ve střevech. Prospěšné bakterie (Lactobacillus, Bifidobacterium) jsou k nižšímu pH odolné a patogenní jsou naopak citlivé.

Druhy vlákniny

Vlákninu dělíme na rozpustnou a nerozpustnou.

  • Rozpustná vláknina (například pektin, rostlinné slizy) je částečně štěpena v tenkém střevě, kde vytváří gely a zvyšuje viskozitu střevního obsahu. Snižuje vstřebávání některých látek a zpomaluje jejich resorpci. Rozpustná vláknina je schopna absorbovat vodu, v žaludku nabobtná, zvětší objem a vyvolá pocit sytosti.
  • Nerozpustná vláknina (například lignin, celulóza) zvyšuje objem stolice a zkracuje její průchod tlustým střevem. Ve střevě má hrubou mechanickou čistící schopnost (uklidí vám střeva).

Kde vlákninu najdeme

  • Rozpustnou vlákninu obsahují luštěniny (hrách, sojové boby, fazole), oves, ovoce (zejména banány, jablka, bobuloviny), zelenina (brokolice, mrkev) a semínka (chia – více zde, psyllium – semena jitrocele). 
  • Nerozpustnou vlákninu obsahuje kořenová a košťálová zelenina, celozrnné pečivo (vláknina je v obilných slupkách), otruby, ořechy a další.

Doporučený příjem vlákniny je 30 g na den.

Podělte se s námi o zkušenosti na FB: Můj talíř - andromenovyziva.cz.

sdílet

Další články

Rajče
14. Leden 2020 | Léčivé potraviny | Rajské jablko neboli rajče je plod rajčete jedlého (též lilek rajče), trvalky většinou pěstované jako jednoletka. Jejich pěstování není náročné a odměnou nám jsou plody, které pozitivně působí na naše zdraví. O pěstování rajčat a obraně proti plísni... Zobrazit celý článek.
Stévie s beruškou
21. Květen 2019 | Léčivé potraviny | Stévie sladká je tropická rostlina, která je zajímavá nejen kvůli své vysoké sladivosti (komplex sladivých látek), ale též kvůli léčivým účinkům.   Sladivost stévie Stévie obsahuje glykosidy tzv. steviosid a rebaudiosid. V čisté podobě je prý 200 –... Zobrazit celý článek.
Kváskový chléb
24. Duben 2019 | Léčivé potraviny | Co je tradiční kváskový chléb Kváskový chléb pekly naše babičky. Peče se pouze z přírodního kvásku, mouky, vody, soli a kmínu. Neobsahuje žádné droždí. Připravte si vlastní kvásek. Návod najdete zde. Recept a postup na pravý nehnětený kváskový chléb... Zobrazit celý článek.
Ředkvičky
4. Duben 2019 | Léčivé potraviny | Ředkvička je kořen ředkve seté letní. Má štiplavou chuť díky hořčičným olejům. Tyto oleje chrání samotnou rostlinu před bakteriemi a plísněmi a stejně tak blahodárně působí i v našem těle. Co ředkvička obsahuje Hořčičné oleje a silice, vitamíny – C... Zobrazit celý článek.
Kajenský pepř
14. Březen 2019 | Léčivé potraviny | Na úvod je třeba zmínit, že název kajenský pepř je zavádějící, protože vlastně nejde o pepř, ale o druh velmi ostrých sušených chilli papriček. Český název pepř vznikl nepřesným překladem z angličtiny - pepper znamená jak pepř tak i papriku. Výraz... Zobrazit celý článek.

Stránky