Kvalitní strava, adekvátní pohyb a dobrá nálada.

Čokoláda – neodepírejte si jí i Montezuma II. jí holdoval

Čokoláda

Čokoláda není nic až tak špatného, jak nám je často prezentováno. Ale musíte vědět jakou si vybrat! Rozhodně je lepší se vyhnout čokoládě mléčné, která obsahuje hodně tuku, cukru a aditiv (chemických). Vyberte si čokoládu tmavou, která bude mít obsah kakaa alespoň 70 %. A pokud tu teď píši, že čokoládu můžete klidně jíst, tak tím nemyslím „jíst v jakémkoli množství“. Doporučuje se maximálně 25 g kvalitní čokolády denně.

Prvními pěstiteli kakaovníku a konzumenty čokolády byli prý Olmékové, kteří žili na pobřeží Mexického zálivu a dále pak Mayové a Aztékové. Čokoláda byla považována za afrodiziakum. Aztékové do ní přidávali různá koření (například vanilku a chilli). Čokoládě prý propadl i aztécký král Montezuma II. Kakaové boby byly používány jako platidlo a byly směnitelné na trhu.

Pokud si občas dáte kvalitní čokoládu, můžete i prospět svému tělu a zdraví.

  • Obsahuje totiž flavonoidy, což jsou látky s antioxidačním účinkem (více o antioxidantech zde). Flavonoidy snižují riziko infarktu a mrtvice, působí pozitivně na cévy, snižují LDL cholesterol, zvyšuji HDL cholesterol, pomáhají snížit krevní tlak. Mají i pozitivní vliv na učení a paměť. Podle jedné italské studie prý je hořká čokoláda nejspíš jedinou sladkostí, která má v podstatě pozitivní vliv. Flavonoidy totiž zvyšují produkci oxidu dusnatého v těle čímž se zlepšuje citlivost na inzulín.
  • V kakaových bobech je obsažen také tryptofan, jeho přeměnou vzniká serotonin - tzv. hormon dobré nálady.
  • Kromě toho vyvolává čokoláda příjemný pocit spokojenosti i díky obsahu fenyletylaminu. Tato látka mírní pocity napětí, úzkosti a strachu. Kousek čokolády se nám bude tedy hodit při stresu a vyčerpání.

Je tedy zřejmé, že s rozumem konzumovaná kvalitní čokoláda je vhodná pro všechny, tedy i pro ty, kteří chtějí působit preventivně například proti negativním projevům andropauzy (více zde) a menopauzy (více zde).

Tip pro vás: Pokud čokoládu milujete, zařaďte jí klidně místo svačiny například s ovocem. Nastrouhejte si jí kousek do jogurtu nebo do müsli. A můžete si také připravit horkou čokoládu. Recept na lahodnou mexickou horkou čokoládu najdete zde. Pokud chcete zdravější nápoj, místo cukru použijte stévii (o stévii více zde).

Neodpírejte si jí. Navíc je lepší si dát každý den jeden čtvereček než pak najednou celé balení :-). "Ujíždíte" na čokolátě? Podělte se s námi o zkušenosti na FB: Můj talíř - andromenovyziva.cz.

 

sdílet

Přidat komentář

Plain text

  • Nejsou povoleny HTML značky.
  • Řádky a odstavce se zalomí automaticky.
  • Email addresses will be obfuscated in the page source to reduce the chances of being harvested by spammers.
  • Webové a e-mailové adresy jsou automaticky převedeny na odkazy.
CAPTCHA
Tato otázka slouží jako ochrana proti spamovacím robotům.

Další články

Řapíkatý celer
30. Listopad 2015 | Recepty | Ingredience řapíkatý celer 1-2 lžíce olivového oleje pepř 3 stroužky česneku sůl Řapíkatý celer očistíme, rozebereme na řapíky, omyjeme. Pokud je celer vyzrálý, můžeme ho oloupat (podobně jako rebarboru). Potom řapíky šikmo nakrájíme na plátky a... Zobrazit celý článek.
Lněné semínko
30. Listopad 2015 | Léčivé potraviny | Lněný olej se lisuje ze semínek lnu setého. Len setý je nejen užitkovou rostlinou využívanou od pradávna pro výrobu plátna. Má i velký nutriční význam, který je podle mého názoru stále nedoceněn. Co obsahuje Lněný olej (semínka) totiž obsahuje tolik... Zobrazit celý článek.
Čaj z kajenského pepře
30. Listopad 2015 | Recepty | Na jeden šálek potřebujete: cca jednu devítinu čajové lžičky kajenského pepře citron med Kajenský pepř zalijte vařicí vodou, přidejte citronovou šťávu a med podle chuti. Slabší povahy :-) upozorňuji, že stejně jako při použití do jídel, je i u čaje... Zobrazit celý článek.
Rajče
30. Listopad 2015 | Encyklopedie | Lykopen je karotenoid - barvivo, které způsobuje zabarvení plodů do červena. Proč by vás měl zajímat? Protože lykopen je silný antioxidant. Zabraňuje působení volných radikálů, které mohou v organismu napáchat nevratná poškození. Jak lykopen... Zobrazit celý článek.
Černý rybíz
30. Listopad 2015 | Encyklopedie | Antioxidanty jsou látky zabraňující působení volných radikálů. Volné radikály mohou v organismu napáchat nevratná poškození, způsobují oxidační stres (o volných radikálech si můžete přečíst zde). Antioxidanty například zabraňují oxidaci LDL... Zobrazit celý článek.

Stránky