Kvalitní strava, adekvátní pohyb a dobrá nálada.

Antioxidanty - ochrana před volnými radikály

Černý rybíz

Antioxidanty jsou látky zabraňující působení volných radikálů. Volné radikály mohou v organismu napáchat nevratná poškození, způsobují oxidační stres (o volných radikálech si můžete přečíst zde). Antioxidanty například zabraňují oxidaci LDL cholesterolu, který může způsobovat zužování a kornatění cév (ateroskleróza) a chrání tak před kardiovaskulárními onemocněními (infarkt myokardu, ischemická choroba srdeční, angina pektoris). Antioxidanty zmenšují riziko rakoviny (prostaty, děložního čípku, rakoviny trávicího traktu). Za normálních podmínek existuje mezi antioxidanty a volnými radikály rovnováha.

Kdo potřebuje zvýšený přísun antioxidantů

Všichni kdo jsou vystaveni velké psychické zátěži, stresu, kuřáci, všichni kdo pracují ve znečištěném prostředí, trpí degenerativním onemocněním, při delším pobytu na slunci, potřebují větší množství antioxidantů. Lidé starší 45 let měli by dodávat tělu antioxidanty, protože se zvyšujícím se věkem klesá množství antioxidantů přirozeně se vyskytujících v těle, dochází k úbytku energie a spouštění degenerativních změn v organismu.

Příklady antioxidantů

Silnými antioxidanty jsou například:

  • vitamíny C, A, E,
  • beta-karoten,
  • zinek,
  • měď,
  • lykopen.

Potraviny bohaté na antioxidanty

Rozmarýn, máta peprná, šalvěj, tymián, oregano, černý rybíz, borůvky, brusinky, jahody, maliny, třešně, hroznové víno, švestky, jablka, citrusy, kiwi, avokádo, rozinky, rajčata, brokolice, kapusta, červená řepa, papriky, listová zelenina, špenát, zelí, česnek, cibule, řeřicha, tykev, mrkev, hrášek, kopr, zelený čaj.

Lykopen

Například lykopen najdeme v rajčatech, v červeném grapefruitu, vodním melounu a šípcích. O rajčatech se více dozvíte zdeO šípcích se více dozvíte zde.

Podělte se s námi o svoje zkušenosti na FB: Můj talíř - andromenovyziva.cz. 

Kategorie: 
sdílet

Další články

Česneková pomazánka
23. Březen 2017 | Recepty | Česnek je zdravá potravina. Jeho pravidelná konzumace: nás chrání před nachlazením, zlepšuje krevní oběh, pročisťuje cévy, reguluje krevní tlak, zlepšuje trávení, podporuje hubnutí atd. Více o česneku si můžete přečíst zde. Jednou z nejjednodušších... Zobrazit celý článek.
Jablečný crumble
14. Březen 2017 | Recepty | Jablko velmi prospívá našemu zdraví. Například příznivě ovlivňuje zažívání, zlepšuje činnost střev, má protizánětlivé účinky, detoxikuje, posiluje imunitu atd. Více si o účincích jablka na naše zdraví můžete přečíst zde. Ingredience 6 jablek 100 g... Zobrazit celý článek.
Omelety z banánu
14. Březen 2017 | Recepty | Pokud se snažíte zhubnout, je dobré omezit konzumaci mouky a výrobků z ní a nejlépe vůbec nekonzumovat cukr. Následující recept na omeletu je bez mouky a cukru, pouze z banánu a vajec.  Připravte si výbornou snídani či svačinu. Ingredience 1 banán 2... Zobrazit celý článek.
Zima
16. Únor 2017 | Encyklopedie | Taky to na vás tak trochu doléhá? Zimní období, letos extrémně dlouhé mrazy, málo sluníčka, méně pohybu než v létě... A co takhle trochu zvolnit a věnovat se sobě?         Odpočinek První u čeho je dobré začít, je odpočinek. Příroda taky spí, tak si... Zobrazit celý článek.
Smoothie z červené řepy
18. Leden 2017 | Recepty | Červená řepa je zdrojem vitamínů, minerálních látek, pektinu, zdravých barviv a dalších důležitých látek. Přečtěte si o červené řepě více zde a pak si udělejte blahodárný nápoj. Ingredience: 1 čerstvá bulva červené řepy 2 mrkve čerstvý zázvor 100 ml... Zobrazit celý článek.

Stránky